»Kreativitet handler blot om at forbinde ting. Når du spørger kreative mennesker, hvordan de gjorde noget, føler de sig en smule skyldige, for de gjorde ikke rigtig noget. De fik bare øje på noget. Noget der efterfølgende virkede åbenlyst for dem.«
Så simpelt kunne Steve Jobs få kreativitet til at lyde i begyndelsen af 1996 – året inden hans virksomhed NeXT blev opkøbt af Apple, og Jobs vendte tilbage til firmaet, der sidenhen erobrede verden.
Med kreativitet kan man løse store og små problemer, men hvad kan man gøre for at hjælpe sin hjerne godt på vej til at få en god idé?
Kort sagt: Hvordan bliver man mere kreativ?
Hvor nogle forskere ser på kreativitet som en gruppedynamisk eller kunstnerisk proces, anskuer Signe Allerup Vangkilde det fra en anden vinkel.
Signe Allerup Vangkilde, der er lektor i kognitionspsykologi ved Institut for Psykologi på Københavns Universitet, ser på kreativitet som en form for problemløsning.
I det seneste afsnit af hjernepodcasten Brainstorm gav hun fem gode råd til alle, der gerne vil være mere kreative.
\ Om Brainstorm sæson 2
’Brainstorm’ er Videnskab.dk’s ugentlige podcast om hjernen – udkommer fredage.
Brainstorm er støttet af Lundbeckfonden, som er den største private bidragsyder til dansk, offentligt udført hjerneforskning.
Videnskab.dk og Lundbeckfonden deler en ambition om at udbrede viden til alle om hjernen og hjerneforskningen.
Brainstorm kan produceres takket være støtte fra Lundbeckfonden.
Videnskab.dk har redaktionel frihed i forhold til indholdet.
1. Indsaml viden om emnet
Nogle mennesker kan være så kreative, at det nærmest er irriterende.
De kan virke som ‘den kreative type’, der nærmest bare falder over svarene, som de kommer, uden at tænke nærmere over det, men helt så simpelt er det ikke, fortæller Signe Allerup Vangkilde:
»Viden er en forudsætning for langt den meste kreativitet. Forhåndsviden indenfor et område vil ofte gøre en i stand til at arbejde på en mere kreativ måde. Det er meget sjældent, at vi i forskningen ser folk være kreative, hvis de ikke har viden om det område, de skal være kreative indenfor.«
Med andre ord kan man ifølge Signe Allerup Vangkilde ikke regne med at være kreativ, fra det øjeblik man sætter sig ved tegnebrættet.
Det kræver benarbejde og viden, før man kan igangsætte de kreative processer.
2. Giv løsningen tid til at dukke op
Når man sidder med et uløseligt problem vedrørende en kompliceret arbejdsopgave eller et omfattende studieprojekt, kan der af og til være en stressfaktor i form af et tidspres, der ligger tungt over hovedet som en ambolt.
Alligevel kan løsningen komme ved at lægge arbejdsopgaven til side i et stykke tid, lyder forskerens råd nummer to.
»I kognitionspsykologien snakker man nogle gange om inkubationstid. Normalt handler det, om den tid det tager en sydom at bryde ud, men her bruges termen på en positiv måde. Nogle gange kræver et problem, at løsningen får lov til at brygge lidt for sig selv,« fortæller Signe Allerup Vangkilde.
Flere studier bakker op om dette råd.
For eksempel har et dansk forskningsforsøg påvist, at glad musik kan sætte gang i kreativiteten.
Andre studier tyder også på, at et besøg i naturen eller en rask gåtur kan sætte gang i hjernens tandhjul.
3. Tænk ud af boksen
For at overskue den vilde, vanvittige verden, der indeholder uendelige mængder af information, deler mennesket viden op i forskellige kategorier og kasser.
Når vi skal finde kreative løsninger, er det dog oftest nødvendigt at tænke på tværs af disse kategorier – eller se helt bort fra dem, fortæller Signe Allerup Vangkilde.
»Når vi ser på den klassiske problemløsningslitteratur, handler det for eksempel om at bruge et redskab, på en helt anden måde end den var beregnet til«.
Men hvordan tænker vi ud af boksen, når det går imod den måde, man kategoriserer viden i hjernen?
Ifølge lektoren er brugen af ‘Mind Maps’ en god måde at få stillet sin viden op på, som i virkeligheden er ret kategoribaseret.
»Med mind maps begynder man at tænke, “Hvordan kan jeg få forbundet de her kasser på helt nye måder?”. Det er en god måde at træne sig i at tænke ud af boksen.«
4. Kreativitet handler om at være åben
At være åben er et personlighedstræk, man typisk kobler sammen med at være åben for nye idéer og nye indtryk.
»Indenfor den del af forskningen, der ser på kreativitet i forhold til problemløsning, tyder det på, at hvis man har en højere grad af åbenhed, så vil man typisk også have lettere ved at løse problemer kreativt,« siger Signe Allerup Vangkilde.
Igen hænger det sammen med idéen om at tænke ud af boksen.
Hvis man skal overskride en kendt verden, som er inddelt i kasser, kategorier og systemer, så kræver kreativ tænkning, at man er villig til at bryde kasserne ned, og her er det nødvendigt med en åben indstilling.
5. Skab et godt arbejdsmiljø
Det kan være svært at stå alene i en kreativ proces.
Ved at arbejde sammen med andre og dele tanker, idéer, viden og ens motivation, kan man være med til at skabe et mere kreativt arbejdsmiljø.
»Det giver rigtig god mening altid at bruge andre til at spille bolden op ad muren med. Især i forhold til at få input og se tingene på en anderledes måde. Det ser vi for eksempel på børn, når de leger. Børn er kreative, og børn er ekstra kreative i leg. De leger ofte sammen, og nogle af de bedste lege opstår, når de bruger hinanden til at se verden – eller en leg – på nye måder«.
»Skriv dig gennem din skriveblokade«
Prøv de fem gode råd og se, om de ikke kan hjælpe dig med at få gode idéer. Hvis du alligevel bliver ramt af den berygtede skriveblokade, er der her to ekstra råd at hente fra Signe Allerup Vangkilde.
»Det en god idé at lade arbejdet ligge i et øjeblik. Så arbejder processen sig videre i hjernen, mens man tænker på noget andet.«
»Et andet råd, jeg tit giver mine universitetsstuderende, er, at man skriver sig gennem sin skriveblokade ved at skrive om noget helt andet. Man kan eksempelvis skrive om sin morgen, eller en oplevelse man har haft.«
Ved at forsøge at komme rundt om sin hindring ved at skrive om noget andet, gør man sit skriveri til en vane – ligesom at cykle eller binde sine snørebånd, mener Signe Allerup Vangkilde.
På denne måde er det kun indholdet, man skal tænke over, når man sætter sig til bordet.
»Man får brudt associationen om, at det at skrive er en dårlig oplevelse, for det er i bund og grund det, en skriveblokade handler om.«
Du kan høre hele afsnittet af Brainstorm ved at klikke her. Du kan også finde podcasten i boksen herunder.